آشناکردن دانش‌‌آموزان به پذیرش درس خوانده و انجام تکالیف

براى فرزندان ما انجام تکالیف درسى و امور آموزشى در محیط خانه باید بصورت یک فرهنگ درآمده و به عنوان یکى از برنامه‌هاى عادى روزانه براى آنان نهادینه گردد.

یک راهِ انجام تکالیف، پاداش و یا به قول بعضى از متخصصان، عامل تقویت‌کننده‌ى رفتار است که در قسمت قبل بدان اشاره گردید و راه دیگر نیز آشنا نمودن دانش‌آموزان با اثرات و نتایج درس‌خواندن و انجام تکالیف است، فرزندان ما باید از روى منطق درک کنند که چرا باید تکالیف خود را بخوبى انجام دهند و چرا باید خوب درس بخوانند. آنها باید مزایاى درس خواندن و توفیقاتى را که از این راه متوجه آنان خواهد شد، بدانند و این امر باید با زبان منطقى و نه از روى جبر و الزام براى آنان تشریح گردد. در این صورت آنها با آشنایى و عنایت لازم، به انجام تکالیف و درس خواندن اقدام، اهتمام و مشارکت خواهند نمود.

به زبان واضح، درسى که از روى اجبار و الزام خوانده شود و تکالیفى که با این شیوه انجام گیرد، آثار تربیتى لازم را نخواهد داشت.

برنامه‌ریزى براى امور آموزشى فرزندان در منزل

داشتن برنامه و نهادینه نمودن آن، رمز موفقیت براى هر فرد در زندگى شخصى و اجتماعى به شمار مى‌آید. فرزندان ما براى انجام تحصیلات خود از برنامه‌اى خاص در مدارس تبعیت مى‌نمایند. تکمیل کننده‌ى برنامه‌ى تحصیلات فرزندانمان در مدرسه، داشتن برنامه‌اى منظم در خانه براى انجام تکالیف و مرور برنامه‌هاى مدرسه است. عادت دادن به تبعیت از برنامه‌هاى منظم براى درس خواندن، پایه‌ى توفیقات تحصیلى آنان را فراهم خواهد نمود. این امر باید با مشارکت و نظر مثبت و مبتنى بر رغبت آنها فراهم گردد.

شکلک های محدثه

ادامه مطلب ...

انتخاب مدرسه و عنایت در انتخاب معلم

توجه و عنایت والدین براى انتخاب مدرسه و مربى یکى از ویژگى‌هاى پدران و مادرانى است که به توفیقات تحصیلى فرزندان خویش علاقه‌مندند.



هیچ‌کس نمى‌تواند نقش مدرسه‌ى خوب را در تربیت و پیشرفت تحصیلى دانش‌آموزان نادیده بگیرد. مدارس خوب از کادر مدیریت با تجربه و علاقه‌مند برخوردارند و به همین‌‌دلیل، هم معلمان و مربیان واجد شرایط، علاقه‌مند و مجرب را انتخاب خواهند نمود و هم در برنامه‌ریزى آموزشى پویا و کارساز مشارکت و اهتمام مى‌نمایند. از همه مهم‌تر در نظارت بر برنامه‌ها و ارزش‌یابى از آنها، بصورت مستمر اقدام خواهند کرد. به همین دلیل نوع مدرسه و شرایط و ویژگى مربیان و معلمان مدرسه، در نحوه‌ى تربیت و زیر ساخت شخصیت دانش‌آموزان و توفیقات تحصیلى و رفتارى آنان نقش اساسى و بنیادین خواهد داشت.

برخی نکات اخلاقی که باید در مدرسه رعایت کرد

برخی از نکات اخلاقی که باید در مدرسه رعایت کرد:

1- رعایت نظم و انضباط

2-همکاری با اولیاء مدرسه

3-رعایت نظافت و بهداشت

4-برخورد مناسب به هم مدرسه ای ها

5-پرهیز از غیبت، تهمت و ...

شکلک های محدثه

ادامه مطلب ...

اخلاق خوب

اخلاق خوب یکی از عوامل موفقیت هر فردی در جامعه است. انسان های خشن و بد اخلاق تنها و بدون دوست می مانند. پیامبر اسلام، حضرت محمد صلی الله علیه و آله هدف از بعثت و رسالتش را تکمیل اخلاق و ارزش های انسانی می داند. «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»(بحار الانوار، ج67، ص 372)

قرآن یکی از عوامل موفقیت حضرت رسول را اخلاق خوب ایشان می داند:«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک؛ رحمت خدا تو را با خلق، مهربان و خوش خوی گردانید و اگر تند خو و سخت دل بودی مردم از پیرامون تو متفرق می‏شدند»(آل عمران، 159)  

شکلک های محدثه


ادامه مطلب ...